Bestyrelsens beretning

A/B Magasingården 2014-2015

 

Før jeg kaster mig ud i årets hændelser, vil jeg gerne byde velkommen til de nye andelshavere:

 

   Tanja og Jannis - 21 A, 1.mf.

   Julie - 25 A, st,tv.

   Marianne - 25 B, 1.tv.

 

Det er godt, at dem som ønsker at flytte for at få mere plads eller andet, kan få solgt deres andele om komme videre.

 

Det fortsætter. Der er to overdragelser på vej - og bestyrelsen har lige før generalforsamlingen godkendt, at Aida og Morten flytter 1.8 ind i 25 B, 1.th. Endvidere er 23 B, st.th. på vej gennem salgsprocessen.

 

Det betyder at der nu er én andel til salg.

 

Det større salg har fået bestyrelsen til at åbne for at tilmelde sig en interesseliste. Det er ikke en venteliste i vedtægternes forstand - og der er nu heller ikke været nogen tilstrømning.

 

Malersag

En beslutning fra for flere år siden om at male vinduer og døre blev bragt til udførsel sidste år i maj. Det viste sig ikke at blive udført kvalitetsmæssigt godt, som det ville være ønskeligt og som samme firma havde leveret tidligere med maling af opgange og mellemgang.

 

Første gennemgang viste masser af helligdage - og faktisk også at underleverandøren selv vidste ikke at have malet bag tremmerne på f.eks. den halve franske altan på mellemgangen. I første omgang have således en gennemgang, som viste ganske mange mangler, som så skulle leveres. Det tog sin tid og sommerferien blev også brugt som undskyldning. Ved forberedelse til anden gennemgang blev vi opmærksomme på at ikke blot var der mangler ved maling af vindskeder på 2. sal, men de var konsekvent ikke malet på bagsiden. Og hvad værre var: de var ikke malet med lift, men ved at underentreprenøren havde stået på inddækningen foran vinduerne. Efter vores opfattelse, var det dette, som var skyld i en vandskade i en af 2. sals lejlighederne.

 

Ved anden gennemgang havde vi så en diskussion med hovedleverandøren om nogle skader på vindskederne skyldtes denne metode - og dermed ansvaret for vandskaderne. Og der var derudover stadig en række mangler, som underleverandøren skulle tage fat på.

 

Inden den tredie runde lavede bestyrelsen en gennemgang, som blev fremsendt til hovedentreprenøren med forslag til håndtering. Vi valgte at fokusere på vindskeder og manglerne her, idet manglerne på den hvide maling stort set var på plads. Han tilbød så en dekort på 3.500 kr for manglende maling af vindskeder.

 

På dette tidspunkt havde vi valgt at bede TOP om at afhjælpe vandskaderne og nogle andre fejl - herunder nogle mindre råd-skader på vinduer og døre. Da vi mødte Karl Peter Top i denne forbindelse, gav han et meget fornuftigt bud på at færdiggøre maling af vindskederne og tætne vindskederne. Det sagde vi top til.

 

Sagen blev derfor afsluttet ved at vi tilbød hovedentreprenøren om at slutte sagen ved at vi betalte det aftalte beløb MINUS betalingen til Top for afhjælpning af vandskade og minus betaling for færdigmaling og minus et gebyr til administrator.

 

Så vores omkostninger blev som hele tiden forventet. Men bestyrelsen har brugt en masse tid på sagen.

 

 

Det positive er at vi har fået Top på banen igen. Efterfølgende har bestyrelsen brugt ham til afhjælpning af forskellige småting - og det er vi meget glade for. Et problem ved udluftning af taget troede vi skulle ordnes med lidt ekstra fugning og havde egentlig besluttet selv at gøre det. Men med Top på loftet blev det rettet rigtigt til en meget rimelig pris.

 

Så denne historie er egentlig, at vi gik grueligt meget igennem og fik en rigtig god håndværker på banen til sidst. Vi er blevet klogere. En anden gang blev en sådan større sag forberedt mere grundigt - og brug af underentreprenør vil vi ikke set positivt på en anden gang.

 

Nyt lån

En anden sag, som bestyrelsen har brugt en del tid på, var at to af vores lån skulle omlægges senest pr. 1.4.2015. Vi har i flere omgange haft set på, at det kunne betale sig at komme refinansiering af lånene i forkøbet, men uden at det var vores vurdering at det kunne betale sig at indfri før tiden.

 

En interessant detalje er at vores forening er blevet mere interessant, så BRF i modsætning tidligere gerne ville give et tilbud.

 

Vi valgte at hjemtage to tilbud: et fra den eksisterede lånergiver Nordea med ét nyt lån med afdrag og et fra BRF, som så skulle overtage hele finansieringen og indfri det tredje lån nu inden uanset at det først skal refinansieres om fem år.

 

Bestyrelsen valgte at forelægge spørgsmålet til drøftelse på en ekstraordinær generalforsamling - også selvom vi havde et mandag fra sidste ordinære generalforsamling. På den ekstraordinære generalforsamling har vi en fin diskussion af mulighederne og der endte med en konsensus om at tage imod tilbuddet fra Nordea.

 

Vi har endnu ikke de helt endelige tal for de kommende afdrag/renter, da nye lån er hjemtaget sidste dag i marts, men det ligger nogenlunde i tråd med hvad der var forventningen ved det endelige tilbud efter generalforsamlingen.

 

Bestyrelsen valgte ikke at tegne kurssikring, hvilket selvfølgelig var en satsning - men i dette tilfælde var det en heldig satsning.

 

Når vi kommer til budgettet, så ser vi lidt mere på konsekvenser af nyt lån.

 

Storskrald

Kommunens storskraldeordning for etageejendom har ikke virket efter hensigten. Det tog godt med tid og opringninger efter sommerhavedagen at få fjernet det hele. Og et bestilt storskrald fra en andelshaver ved juletid gik helt amok med skiftende dynger og ingen aktion fra kommunen i ugerne efter jul.

 

Bestyrelsens vurdering, at kommunens storskraldsordning ikke kan bruges af en lille forening som vores. Så derfor har vi ved havedagen for en lille måned siden blot kørt vores haveaffald til pladsen på Avedøre Holme.

 

Bestyrelsen havde overvejet at stille forslag til grundejerforeningen om at undersøge mulighederne for en fælles storskraldsordning med containere m.v.. Men fristen til den årlige generalforsamling, som er i morgen, ligger i god tid for indkaldelse udsendes, så det fik vi ikke gjort.

 

I stedet for vil vi rejse spørgsmålet til drøftelse i forbindelse med grundejerforeningsbestyrelsens beretning i morgen aften.

 

Grundejerforeningen

Der er som nævnt generalforsamling i grundejerforeningen i morgen og alle er inviteret. Der har det sidste år ikke været et bestyrelsesmedlem fra Magasingården - så muligheden for at rette op på det byder sig i morgen.

 

Brud fjernvarmeledning

Kort efter nytår var der brud på en fjernvarmeledning ud for 25B. Der viste sig at være to huller - hvor det ene formentlig har været der nogen tid og har været grund til en ofte forekommende rislen i en af kloakkerne.

Hvidovre Fjernvarme var hurtig ude og igang - selvom det tog et par dage. Også opretning af fliser er udført på deres initiativ. Et ønske om (ny) græssåning blev straks fulgt op. En eller to hækplanter afventer om de springer ud.

 

Havedage

Vi fik afsluttet projektet med at lægge sten i bedene under hækkene og derudover har havedagene - eller pligtarbejdsdage som de rettelig hedder - fungeret med at vedligeholde vores gårdrum og lave mindre udbedringer. Og der har også været plads til hyggeligt samvær.

 

Ved forårets have dag blev der snakket om overdækning af en slags på sandkassen. En god ide, som bestyrelsen gerne bakker op om. Kom gerne med et konkret forslag (med antal kroner på), så vil bestyrelsen godkende fornuftige og rimelig forslag.

 

Sommerfest og havedage

Sommerfesten i juni sidste år var også en fejring af Magasingårdens 10 års jubilæum. Vi havde fået en pattegris og slush-ice - og jeg tror at alle deltagere havde en hyggelig dag og aften. Foreningen gav til tilskud til maden i anledning af jubilæet.

 

Op til jul blev der kaldt ind til opsætning af juletræ og julepynt. Der kom nok til at der kunne pyntes op. Dagen efter var der gløgg m.v. - og både juletræ og gløgg har Jens Hasemann arbejdet med og æren for.

 

I forlængelse heraf: der har heller ikke i år været et arrangementsudvalg. Og bestyrelsen ser det ikke som sin opgave at gennemføre et antal sociale arrangementer - men bakker gerne op med penge til f.eks. juletræ og gløgg. Hvis der stiller nogen og laver forberedelserne, så sker der noget.

 

Derfor også en opfordring til at interesserede melder sig til at gøre lidt mere ved forberedelserne til en sommerfest i forbindelse med havedagen i juni.

 

Nøgler og låse

Vores nøglesystem er også mere end 10 år gammelt. Det betyder desværre, at der er bortkommet en del nøgler i årenes løb. På godt dansk: selvom vi skal sørge for at vores gadedøre og døren til loftsrummet er aflåste, så er der altså en del nøgler i løs drift, så selvom vi ikke har haft problemer endnu, så er sikkerhedsniveauet ikke stort. Og da det vil være rigtig dyrt at lægge om, så er bestyrelsens opfattelse, at det må vi leve med.

 

I forbindelse med de seneste overdragelser har bestyrelsen strammet op og har registreret antal nøgler, som nye andelshavere har overtaget. En ting er at ekstra nøgler er pænt dyre, men nye andelshavere skal kunne stole på at alle nøgler er overdraget. Derfor blot: det er bestyrelsens opfattelse at nye andelshavere derfor vil have ret til omstilling af låse, hvis der mangler nøgler og det ikke kan sandsynliggøres at de er destrueret eller på bunden af en dyb sø.

 

Vand og -varme

Også sommeren 2014 slukkede vi for varmen i nogle måneder uden at bestyrelsen hørte om gener. Og der ser ud som om det betød nogle mindre omkostninger.

 

I forbindelse med varmemåler aflæsning fik vi registreret fejl og mangler ved varme- og vandinstallationer. Bestyrelsen har haft drøftet et overslag om en mindre renovering, men har undladt p.g.a. omkostningerne (over 170.000 kr). I stedet vil vi - formentlig i forbindelse med næste aflæsning - få rettet en række mindre fejl og mangler.

 

Bestyrelsen har haft drøftet varmeforbrug hos enkelte andelshaver, som har været meget lavt. Selvom det formentlig betyder at nogle trækker på varmen fra naboerne, så har bestyrelsen fokuseret på, at alle andelshavere uanset varmeforbrug skal betale for installationen. Derfor et forslag herom til dagens generalforsamling.

 

Internet

Vi har en fælles internetinstallation med Avedørelejren I og Avedørelejren II. Da det var en ældre installation, som leverandøren gerne ville ophøre at supportere, fik vi et tilbud om en opgradering fra 30/30 Mbit til 150/150 Mbit fælles med de to andre foreninger. Det kostede lidt udstyr og en stigning fra 50 til 75 kr pr. måned. Endvidere bedre supportmulighed og mulighed for at tilkøbe egen garanteret kapacitet.

 

Barnevogne

Som sidste punkt lidt om et aktuelt problem, som blev bragt op på bestyrelsesmødet lige før generalforsamlingen. I trappeopgangene må henstilles barnevogne/klapvogne i et omfang, så det ikke er til gene for øvrige beboere eller forhindrer trappernes benyttelse som adgangsvej og flugtvej. Det er desværre nogle eksempler på de sidste dage. Derfor denne indskærpelse – også af at der ikke må efterlades dyner m.v. a.h.t. brandfare.

 

Afslutning

Til sidst en tak til vores administrator for godt samarbejde og til bestyrelsens medlemmer og suppleanter for et godt samarbejde.

 

En særlig tak til de to bestyrelsesmedlemmer, som takker af på denne generalforsamling: Maria forlader Magasingården pr. 1. august, hvilket vi stærkt modstræbende har godkendt. Kasper har efter ni år i bestyrelsen ønsket en pause.

 

(aflagt af Leif Andresen på ordinær generalforsamling 22. april 2015)